Met jaarlijks meer dan 555.000 bezoekers is het Arnhemse museum het best bezochte museum van Nederland buiten Amsterdam. Het museum neemt je mee op reis door de tijd, van heel vroeger tot nu. In maart van dit jaar lanceerde het museum een volledig nieuwe site met een frisse nieuwe uitstraling.
Uitgangspunt bij de herontwikkeling was het de gebruiker gemakkelijker maken. Snel bij relevante content komen, duidelijke ingangen en vooral: niet direct te veel aanbieden. Het concept voor het interactie ontwerp is gebaseerd op gelaagde informatievoorziening: in drie hoofdpagina's de meest essentiële informatie, genoeg voor de gemiddelde bezoeker, en doorklikmogelijkheden voor verdieping.
Gebruikersgemak voor de webredacteuren stond hoog op onze prioriteitenlijst. Hoe makkelijker zij met beperkte redactiecapaciteit de site kunnen vullen en bijhouden, hoe mooier het eindresultaat. Om dat te bereiken hebben we tijdens het proces bewuste keuzes gemaakt tussen vrijheid om zelf pagina's te kunnen samenstellen versus een vaststaand stramien om het simpel te houden. De uitkomst is een afgewogen mix tussen beide.
Voorafgaand aan het interactie ontwerp en visual design, is de bestaande huisstijl van het Openluchtmuseum door Silo onder de loep genomen. Deze rebranding oogt frisser, steviger en is weer helemaal van deze tijd.
Wij hebben ook bij dit platform toegankelijkheid heel serieus genomen. Dit betekent onder andere dat:
Wij bouwen al onze websites volgens de toegankelijkheidsrichtlijnen (WCAG 2.1 AA), ook als dit niet specifiek gevraagd wordt. Deze richtlijnen zijn opgesteld om er voor te zorgen dat iedereen, ook mensen met een beperking of chronische ziekte, websites kan gebruiken.